VALIKKO

Koronavirus ja Meton jäsenyyteen perustuva matkustajavakuutus 27.2.2020

IF julkaisee internetsivuillaan kulloisenkin tilanteen mukaisen päivityksen koronavirustilanteen vaikutuksesta matkustajavakuutukseen. Mikäli olet varannut lentomatkan ja harkitset sen perumista on syytä myös käydä katsomassa kyseisen lentoyhtiön sivustoilla matkan peruuttamisen ehtoja.

Korona -virukseen liittyvä tilanne elää jatkuvasti, joten suositeltavaa on tarkistaa vakuutusyhtiön ohjeistuksen tilanne sivulta:
https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/matkavakuutus/matkustaminen/koronavirus-ja-matkustaminen tai olla yhteydessä suoraan Ifin numeroon 010 19 19 19 (ma-pe klo 8-20, la-su klo 10-16).

Alla on luettavissa IF:n tiedote 26.2.2020. Jatkossa voitte seurata tiedotteita yllä olevan linkin kautta.

Ilpo Puputti

järjestöpäällikkö


Päivitetty 26.2.2020.

Koronaviruksen takia matkustaminen huolettaa tällä hetkellä monia matkavakuutusasiakkaitamme.

Ymmärrämme huolen ja seuraamme Ifissä tilannetta tarkasti.

Jos saat matkalla koronavirustartunnan, matkavakuutuksesta korvataan sairastumisen kustannukset normaalisti.

Koronaviruksen levinneisyys – ajankohtaista tietoa

Epidemia-alueeksi määritellään tällä hetkellä Manner-Kiina. Tämän hetken tiedon mukaan Euroopassa, kuten Italiassa ja Kanariansaarilla, todettuihin tapauksiin ei ole liittynyt merkittäviä määriä jatkotartuntoja, mutta seuranta jatkuu edelleen.

Matkustussuositukset

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan matkailijoiden riski sairastua koronavirukseen on pieni. Kiristyneet turvallisuusjärjestelyt saattavat aiheuttaa viivästyksiä lentokentillä ja matkustaessa muutenkin. Matkustajia kehotetaan varaamaan matkustamiseen tavanomaista enemmän aikaa.

Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tarpeetonta matkustamista Kiinaan.

Mitä, jos olen matkustamassa epidemia-alueelle?

Jos olet matkustamassa Kiinaan, Hongkongiin tai Macaoon ennen 1.4.2020, korvaamme kriisiturvasta matkan peruuntumisen. Matka pitää perua viimeistään 3.3.

Hae ennen korvaushakemuksen tekemistä korvausta matkanjärjestäjältä tai lentoyhtiöltä.

Mitä, jos olen matkustamassa muihin matkakohteisiin?

Matkavakuutuksen kriisiturvasta korvataan vain matkojen peruuntuminen edellä mainittuihin kohteisiin (Kiina, Hongkong ja Macao). Voit olla yhteydessä matkanjärjestäjään matkan perumisesta tai siirtämisestä.

Mitä, jos joudun karanteeniin?

Kela on ilmoittanut maksavansa karanteeniin joutuneille suomalaisille tartuntatautipäivärahaa, joka korvaa ansionmenetykset. Matkavakuutuksesta ei korvata mahdollisesta karanteenista matkailijalle syntyviä kustannuksia, kuten uusia lentoja.

Saanko apua kohteessa, jos sairastun?

Koronavirustartunnasta aiheutuvat kulut korvataan samaan tapaan kuin muidenkin matkasairauksien.

Toimi näin:

  • Jos sairastut tai loukkaat itsesi lomamatkalla, hakeudu ensisijaisesti Ifin sopimuslääkärille. He laskuttavat suoraan Ifiä.
  • Näytä lääkärissä matkavakuutuskorttisi tai -todistuksesi. Löydät sen kätevästi Omilta sivuilta, joita käytät matkalla helpoiten If Mobiili -sovelluksella.
  • Jos maksat kulut itse, säilytä kuitit. Tee korvaushakemus heti kotimaahan saavuttuasi joko verkossa tai asiakaspalvelussamme.
  • Voit myös pyytää maksusitoumusta matkalta käsin puhelimitse +358 10 19 19 19. Valitse vaihtoehto 1 henkilövahinko tai sairaus > 1 hätätilanne ulkomailla.
  • Tiesitkö, että Ifin asiakkaana käytössäsi on maksuton HelpMe-sovellus? Saat sen kautta vastaukset terveyskysymyksiisi kaikkialle maailmaan ja tavoitat tarvittaessa lääkärin.

Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, joka on avoinna viikon jokaisena päivänä.

Takaisin